12.1.13

Beef Potato Pie (Simple)


Oleh : Puspa Wangi

Pastri:

5 cawan tepung gandum
150gram butter yg keras
Garam secubit
Air ais 3-4 sudu

Inti:

Daging cincang sepaket
Ubi kentang 3-4 biji ikut saiz
Herbs (oregano,rosemary,thyme,blackpepper and etc)
Susu 1/3 cawan atau cooking creme
Garam
Bawang besar Holland 2 biji
Bawang putih 5 ulas
Air

Cara penyediaan:

1. Potong butter yg keras jd kiub kecil2 dan gaulkan dgn tepung dan secubit garam. Guna garpu. Pastikan semuanya sebati dan texture nya sama seperti bread crumbs iaitu lerai-lerai. Kalau texture dah tepat, tak perlu tambah butter lg. Kemudian masukkan air sejuk dan gaul sehingga tepung xmelekat dan boleh di uli. Rehatkan dlm peti sejuk selama 20 min.
2. Tumis bawang yg di cincang dadu. Kemudian masukkan kentang yg di cincang dadu bersama daging cincang. Kacau dan tambah air dah biarkan semuanya empuk.
3. setelah semuanya empuk, masukkan semua herbs mengikut citarasa masing-masing, garam dan susu utk menambah rasa lemak. Pastikan texture inti xterlalu berair dan xterlalu kering.
4. Canai adunan pastri dan letak dlm bekas pie. Nak buat kecil-kecil pon boleh. Canai bg agak nipis dan sekata. Kalau terlampau tebal nnti tak sedap. Setelah itu, letakkan inti ke dalam pastri. tutup dengan adunan pastri yg lain. rapatkan keliling pastri dan tekan kelilingnya dngan garfu atau buat corak yg disukai. Toreh pastri atau cucuk dgn garfu supaya udara masuk. Sapu telur kuning di atas.
5. sebelum itu panaskan dulu oven selama 15 min dgn suhu 180 darjah celcius.
6. Masukkan pie. dan bakar selama 30 min. kalau masih belum garing, bakar lg selama beberapa minit.

Selamat mencuba! :)

Taufu Fah


Oleh: Sharifah Annis wafa

Bahan-bahan
250gram Kacang soya
2liter air
2sudu besar tepung jagung
1sudu kecil GDL/sekko
1cawan air suam (200ml)

Bahan untuk gula
2cawan gula merah
1cawan gula
3cawan air
(sukatan ini ikut cara sendiri pun boleh)

Cara membuatnya

1. rendam kacang soya dalam 6 jam atau seeloknya semalaman.
2. kisar kacang soya dengan 2 liter air,kemudian tapiskan. (guna tapis teh atau kain)
3. masak kacang soya dgn api perlahan Dan Kacau sehingga panas. (jgn sampai mendidih, nanti tumpah pula)
4. sementara tunggu soya masak, bancuhkan air suam+ GDL+ tepung jagung sehingga larut.
5. gunakan periuk yang tak kuar wap seperti periuk nasi.(saya guna periuk nasi),tuang bancuhan tadi dalam periuk itu.
6. last sekali bila soya tadi agak2 panas, tuang ke dalam periuk tadi dan tarik tinggi- tinggi. (jangan tinggi sangat). jangan kacau tau. terus tutup periuk tu. tunggu 1 jam baru buka.
7. sementara tunggu tau fufah siap,buat lah air gula.
8. masukkan kesemua bahan air guna dan masak hingga larut.
8. akhir sekali selepas 1 jam boleh lah buka periuk yang isi taufu fah tadi. dah siap.
9. Makan! :)

Tips: pasti kan periuk itu tak ada lubang yang boleh keluar wap.

GDL atau SEKKO boleh beli kat kedai kek. kalau tak tahu, tanya lah penjual itu.

Nak guna daun pandan masa masak kacang soya pun boleh. bagi wangi sikit.

Selamat mencuba! :)

Chicken Wing Smoked Deli.


Oleh: Tina Armizall

Bahan utama:
5 ketul kepak ayam yg dibersihkan (isi dicucuk dgn garfu/lidi)

Bahan perap:
1sudu besar Sos ABC (guna kicap pekat pn boleh)
1/2 sudu Minyak bijan
1/2sudu besar Sos tiram
1/2sudu Sos blackpepper
1/2sudu madu
*saya tambah sos plum sikit. (optional)

smua bahan-bahan diatas, perap bersama ayam semalaman.
bakar dlm microwave dgn suhu 150'c.

sedap dimakan begitu saja macam ayam deli pizza hut.

Selamat Mencuba! :)