19.10.14

Masa lalu.



Luka dan air mata.


trusting in people, finding the lies, and feel the tears are painful.
but not feeling sad because of separation is really a big surprise.
life is hard, and it's supposed to be.
becaus,e if things going smoothly and easy, we never learn anything.
hey, life without pain is a life without joy. take joy in tears because in the end you will know, it's Allah ways to make you strong.
it's okay to be hurt. you'll learn to love again, with a better way.

percaya pada seseorang, kemudian ditipu, lalu mengalirkan air mata itu memang menyakitkan.
tapi jangan terlalu bersedih sebab perpisahan itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan, ia lumrah ;
dan selalu terjadi kepada semua orang, selalu wujud setelah perpisahan.
hidup ini sukar, dan ia memang sepatutnya begitu. jika tidak, macam mana hendak tahu tahap keimanan. kalau hidup ni selalu selesa, kita takkan belajar apa-apa daripadanya.
nikmatilah air mata, kerana kalau kita betul-betul redha, kita akan sedar akan hikmahnya, bahawa Tuhan mahu mendidik kita menjadi lebih kuat.
tak apa terluka. ia akan mengajar kita untuk mencintai dengan cara yang lebih baik.

https://twitter.com/nblhdnah

17.9.14

Cikgu.


Entah apa yang mereka tak suka,
Soalan bocor guru yang jadi mangsa,
Padahal orang lain terlibat sama,
Belum tau siapa punca dah mula nak mengata.

Entah apa salahnya jadi cikgu,
Bersusah payah curahkan ilmu,
Segala pengorbanan hanya Cikgu yang tahu,
Yang bukan Cikgu pulak 'lebih sudu'.

Entah ape yg diorang benci,
Kesalahan Cikgu dicari gali,
Maruah guru di tapak kaki,
Macamlah a,b, c dulu pandai sendiri.

Walau dikeji dihina dan malu,
Guru tetap macam selalu,
Mencurahkan ilmu tanpa jemu,
Demi tanggungjawab atas nama'guru'.

Entah apa yg mereka tak suka,
Guru berkorban selagi terdaya,
Masa Dan tenaga usah dikira,
Keluarga sendiri terasa dilupa.

Entah apa yang mereka fikir,
Tugas guru hanya dibibir,
Akhlak anak kamu pun guru nak fikir,
Denda sikit mak ayah dah menyindir.

Entah entah mereka tak tahu,
Allah ada Dan Maha Tahu,
Kepada DIA guru mengadu,
Tetap bertahan selagi termampu.

By ,
Cikgu Siti Shahrina Mazlan

22.5.14

Honey Roasted Chicken.


wahhhh! ayam ayam! hahaha saya suka makan ayam. nyum nyum hahaha

Honey Roasted Chicken
Oleh:Umiey Umira

Bahan-Bahan:
1/2 ekor ayam ( 600 g)
1/2 biji limau nipis/lemon
5 sudu makan madu ( kalau tak ada madu- gantikan dengan gula +- 4 sudu)
6 sudu makan sos cili
1 sudu makan sos tiram
2 sudu serbuk cili
6 sudu kicap masin
1 sudu kecil kicap pekat
1/2 sudu kecil serbuk jintan manis
2 sudu besar serbuk daun rosemary *kalau tak ada tak apa.

bersihkan ayam,
Gosok dengan lemon/limau nipis.(perap seketika)
Kalau tak nak potong kecil, bahagian dada dan peha ayam dicucuk dengan garfu supaya perapan meresap dan ayam cepat masak. .
Gaul sebati rempah perapan.
Lumur hingga rata dan perap sekurang-kurangnya 2 jam.
Panggang ayam di dalam ketuhar ( suhu 160c selama 30 minit- bergantung kepada ketuhar anda...)
Nak lagi best, panggang menggunakan dapur arang
Gunakan pencucuk satay untuk memeriksa (mencucuk bagi memastikan samada ayam benar-benar masak).

Lebihan perapan tadi tak perlu dibuang
masukkan ke dalam periuk dan campurkan sos cili serta sedikit air.
Masak sehingga pekat.

Keluarkan ayam dan curahkan sos tadi ke atasnya..
Sedia untuk dihidang.


SELAMAT MENCUBA! :)

Spagetti Carbonara.


yayyyy!! carbonara spagetti. nyum nyumm..hahaha

Spaggety cabonarra selera melayu
Oleh:Pn Pzza
cc : www.facebook.com/bukuresepi

1 botol sos cabonarra (mcm2 jenama ada jual yg instance)
Aksesori mcm2 boleh bubuh spt cendawan butang yg dihiris,btg saderi yg dipotong halus,dll(x perlu pun x pe sbb sos instance dh ada benda2 aksesori ni)
cili api 2biji dan limau 1/2 biji (semasa mahu makan dihidang bersama)

caranya
1.panaskan pan dan masukkan sos cabonarra dan masukkan bhn2 aksesori(klu nk letak)
2.masakkan sebentar dan bulihlaa curahkan sos ke atas pasta itu
3.cincang cili api dan tabur di atas sos pasta tersebut dan perahkan limau dan bulihlaa dinikmati..wallaaahh..kanak2 x bulih cili tu yee,,meraung kang..kihh3

Chicken Chop.


nyum nyum! hahahaa

Chicken chop jimat
Oleh:Pn Pzza
cc : www.facebook.com/bukuresepi

1.Isi ayam bah dada buang tulang yg dipotong nipis,diperap dgn garam,serbuk lada putih.
2. 1biji telur pukul dan curahkan kedalam ayam dan digolek2kan sehingga sekata.
3.Sediakan tepung beras + tepung jagung + 1 sdb serbuk baking powder + serbuk lada hitam +garam,,gaulkan semua sehingga sebati
4.Panaskan minyak,celup sekeping ayam masuk ke dlm tepung,golek2kan ayam dahulu pastikan tepung semua melekat pd dgg ayam tersebut dan goreng dlm minyak yg penuh..goreng sampai garing dan terbalikkan goreng sehingga betul2 msk dgn api yg sederhana,jgn gunakan api yg besar nanti diluar hangus,didlm x masak,,,klu guna minyak yg sikit atau kuali pan lambat boleh goreng sekeping dua aje,,,goreng di kuali sederhana besar dgn minyak penuh boleh goreng sekali 4 keping dgg ayam tersebut..
sos lada hitam
1biji bwg besar dan 1 bj bwg putih di potong dadu
1sdb serbuk lada hitam,sos tamato,1sdb,1sdb sos tiram
1peket serbuk ayam knorr,2sdb tepung jagung+2cwn air

caranya
1.Tumis bwg2 dgn sedikit minyak
2.masukkan semua sos dan serbuk lada hitam,kacau sebati
3.masukkan air tepung jagung kacau sehingga pekat
4.masukkan serbuk ayam,rasa klu kurang garam letak garam sikit,,sy x letak sbb serbuk ayam mmg dh ada perisanya...sedap
5.masakkan sampai agak2 masak,,klu pekat sgt letak air sikit lagi dan kacau sebatikan lagi.
Sayuran coleslawnya,,kubis cincang +,syr campur di bancuh dgn mayonis lady choice dlm 2 sdb dan sedikit susu pekat manis,,,gaul sebati..

Aksesori lain boleh diserve dgn kentang goreng,wadges ,kacang merah dlm tin...

Resepi Satay Ikan!


salam.. satay ikan! nyum nyum. hahaa. ecah suka satay ikan. saya pun suka. saja nak share resepi ni. hewhew

LOKCHING @ Satay Ikan
Oleh:Norashikin Rahmat
cc : www.facebook.com/bukuresepi

Bahan-bahan sate:
500g isi ikan selayang – dikisar lumat
100gm tepung ubi kayu/ tepung kanji
1 biji bawang besar - dikisar
1 sudu besar garam
1/3 sudu teh serbuk perasa – optional
1 sudu besar baking powder

Cara :
1. Kisarkan isi ikan bersama bawang besar hingga lumat.
2. Tuangkan ke dalam mangkuk dan gaulkan bersama tepung kanji, garam dan baking powder.
3. Gaulkan hingga sebati dan bulat-bulatkan menjadi bebola kecil.
4. Panaskan minyak dan goreng sekejap. Angkat.
5. Kemudian cucukkan pada lidi dan bakar.

p/s: kalau adunan tu lembik, tambahkan lagi tepung kanji sehingga adunan tu x melekat di tangan.

Bila makan satay ikan, mestilah ada sosnya, iaitu, sos pedas dan manis, kombinasi kedua-duanya sangat memikat rasa.

SOS MANIS
Bahan-bahan:

4 ulas bawang putih – dikisar lumat
1 ½ cawan air
1 sudu sudu besar tepung ubi kayu/tepung kanji –dibancuh dengan 2 sudu besar air
4 sudu makan gula
½ sudu makan garam
Sedikit serbuk perasa
Sedikit pewarna merah

Cara memasak:
1. Tumiskan bawang putih dalam periuk. (Tanpa minyak)
2. Masukkan air.
3. Masukkan gula, garam, serbuk perasa dan pewarna merah. Warna merah tu pakai sikit je untuk nampak warna pink. Kacau.
4. Masukkan tepung kanji yang telah dibancuh dan kacau sehingga mendidih.
5. Biarkan sejuk dan sedia untuk dihidang.

• Untuk sos pedas, pula, saya bahagikan sos manis yang telah dimasak tadi kepada dua bahagian, satu bahagian saya campurkan dengan sos cili supaya pedas.

20.5.14

Untuk bakal zauj ku :)




Saje je nak post. Hahaa calon pun takde.
Ni ade lagi satu :D


Percayalah dengan janji Allah :D 
Allah takkan mungkir janji tau..


16.3.14

Cara nak hafal al-Quran 🌸


Kenapa mudah sangat seseorang itu didampingi syaitan?
Sebab tak baca al-Quran.
Sebab itulah sampai hilang pedoman pergi berdoa kononnya untuk MH370 dalam konsert penuh kemaksiatan. 

Baca al-Quran tak seronok? 
Kalau tak seronok baca, kita hafal nak?

Mari menghafal al-Quran cara mudah. 

1. Berapa ayat kena hafal?

Hafal 3 AYAT SAHAJA setiap hari. Ha. Amacam?

Boleh hafal 1 ayat sahaja di sebelah pagi. 
Kemudian 1 ayat di sebelah petang. 
Baki 1 ayat lagi di sebelah malam.

2. Bila kena test bacaan?

Dalam solat. Tak kiralah solat berjemaah atau berseorangan. 
Test 1 ayat dalam solat Zohor misalnya. Ada 4 rakaat, kan? So boleh ulang sebanyak 2 kali atau 4 kali ikut suka.

Test ayat seterusnya dalam solat seterusnya. Ulangkan ayat pertama tadi bersama ayat kedua. Gabungkan. 

Untuk solat sebelah malam. Gabungkan ketiga-tiga ayat. Ulangkan sampai lancar.

Selesai sahaja 1 juzuk hafal, SILA TUNGGU dulu seminggu atau dua minggu sebelum ke juzuk seterusnya.

Dalam masa seminggu dua tu, sila ulang dan ulang dan ulang juzuk yang telah dihafal tu sampai cair dalam kepala dulu. Sebab nanti lepas kita hafal juzuk baru, juzuk yang lama ini mesti digabung baca lagi. 

So, beban hafalan semakin banyak dan berat setiap kali beralih juzuk. Sebab tu kena cairkan betul-betul.

3. Tips untuk mantapkan lagi?

Sebelum tidur, tulislah ayat al-Quran yang dah berjaya hafal tu dalam buku tulis. Simpan baik-baik buku tu. Sambil tulis sambil lancarkan lagi.

Oh. Solat taubat cantiklah kalau buat setiap hari. Dosa banyak, kan? Mohon ampun, berkurang dosa. Dosa kurang, lagi mudah hafal.

4. Tips supaya tak salah tajwid?

Pilih bacaan dari Qari yang anda suka. Misalnya kalau suka Syeikh Misyari, download dan dengar bacaannya. Kemudian, TIRU BULAT-BULAT cara sebutan dan bacaannya melalui pendengaran. Ulang-ulang dengar 1 ayat. Henfon canggih-canggih tu gunalah untuk replay banyak kali.

Cuba bacakan depan ustaz atau ustazah untuk perbetulkan lagi bacaan. Jangan malu walaupun dah tua. Biasalah belajar.

5. Tips supaya lebih jitu dan rapi hafalan?

Perdengarkan (tasmik) hafalan kepada sesiapa sahaja. Bagi dia pegang al-Quran untuk dia semak. Suruh ayah mak dengar boleh, suruh kawan boleh. Suruh bos tempat kerja pun boleh. Siapa saja pun boleh.

Seronok. Orang yang baca dapat pahala. Orang yang dengar pun dapat pahala. Sharing is caring!

6. Bila nak habis?

Kita bukan sekolah tahfiz. Jadi, kenapa nak cepat habis? Nak dapat sijil ke?

Jadikan hafalan ni hafalan sepanjang hidup. Sepanjang hayat. Rutin.

Ada lebih kurang 6000 lebih ayat al-Quran untuk dihabiskan. Kalau nak dibuat kira-kira, lebih kurang 5 atau 6 tahun maka habislah hafalan kamu.

"What?!! 5 atau 6 tahun?! Bapak lama!"

Eh. Sekarang umur berapa? 
5 atau 6 tahun lepas waktu disia-siakan dengan apa?

6 tahun akan datang nak sia-siakan juga?

Ubahlah. Bukan lambat atau cepat habis yang kita nak. 
Tapi ayat-ayat al-Quran tu biar melekat kuat dalam jiwa dan ingatan.
Buat apa cepat habis, tapi tak ingat apa pun lepas tu.

Biar mati dalam keadaan hafal al-Quran. 
Mati dalam keadaan tiada satu hari pun miss baca al-Quran.

Dapat amalkan seluruh dalam al-Quran lebih baik.

Bila hidup dengan al-Quran tiap hari, yang berdamping dengan kita adalah malaikat. Hati mulai bercahaya. Wajah pun nampak ada nur. 

Tenang.